Yrittäjän tuloskortti - Asuntopehtoori LKV

Yrittäjän tuloskortti

Kaikki vähänkään liiketoimintaa tai yrittäjyyttä opiskelleet ovat kuulleet tuloskortista. Rakkaalla lapsella on monta nimeä: scorecard, dashboard, KPI, OKR, jne.

Yllättävän moni yrityksen kippari seilaa ilman tuloskorttia. Käytännössä tuloskortin virkaa ajaa tuloslaskelma. Tämän ongelma vain on se, että tuloslaskelma näyttää lopputuloksen. Mutta kun tulos on selvillä, siihen ei voi enää vaikuttaa.

Ihan kuten urheilussakin, jos joukkueen kehitystä seurataan sarjataulukkoa tuijottamalla, on valmentajan mahdotonta tehdä fiksuja liikkeitä itse pelin aikana. Yrittäjä, joka johtaa yritystään tuloslaskelmaa seuraamalla on kuin autokuski, joka ohjaa tuijottamalla peruutuspeiliin.

Viisaasti suunnitellulla tuloskortilla yrittäjä voi kuitenkin ennakoida tulevaisuutta ja tehdä muutoksia silloin, kun niillä on vielä vaikutusta lopputulokseen.

Samalla tavoin valmentaja, joka seuraa pelin aikana syöttöjen, taklauksien ja laukaisujen määriä, voi vaikuttaa pelin lopputulokseen.

Mieti siis sellaiset mittarit, jotka ennakoivat tulosta.

Kuinka laatia tuloskortti

Kuvittele, että kipparointisi olisi mennyt mönkään ja olet haaksirikkoutunut autiolle saarelle. Ilman puhelinta ja läppäriä, saat kerran viikossa vain tuloskorttisi käyttöösi. Mitä dataa haluaisit saada yrityksestäsi, voidaksesi johtaa sitä hyvin?

Esimerkiksi kiinteistönvälittäjälle yksi mittari voisi olla kylmäsoittojen määrä. Mitä enemmän kylmäsoittoja, sitä enemmän toimeksiantoja. Jos kylmäsoittojen määrä laskee, voit puuttua asiaan ennen kuin toimeksiantojen ja sitä kautta tuloksen määrä laskee.

Asiakastyytyväisyys on toinen mielekäs mittari. Mutta jos mittaat vain reklamaatioiden määrää, katsot jälleen peruutuspeiliin. Sen sijaan tutki prosessiasi. Mitkä asiat onnistuessaan tekevät tyytyväisiä asiakkaita ja mitkä asiat epäonnistuessaan tekevät tyytymättömiä asiakkaita.

Sovi jokaiselle mittarille omistaja. Vain yksi henkilö per mittari. Jos mittari on kahden vastuulla, se ei ole kummankaan vastuulla.

Itse datan voi kerätä kootusti kuka tahansa, mutta datasta eli mittarin sisällöstä vastaa yksi sovittu henkilö.

Tuloskortti kannattaa laatia heti ja muokata sitä mukaa kun yritys kehittyy.

Kuinka käyttää tuloskorttia

Ennakoitavuuden lisäksi tuloskortin etu on trendin näkeminen. Kun dataa on kertynyt kuukausien ajalta, pystyt hahmottamaan kokonaiskuvaa paljon paremmin. Jo pienikin muutos trendissä kertoo paljon taitavalle yrittäjälle. Riippuen siis mittarin herkkyydestä ja mitattavasta asiasta, voi jo muutaman viikon poikkeus luvuissa aiheuttaa toimenpiteitä.

Tuloskorttia kannattaa siis seurata viikkotasolla ja samojen henkilöiden toimesta.

Edellä mainittujen seikkojen lisäksi tuloskortilla on muita hyviä puolia.

Ensinnäkin se luo tiimihenkeä. Kun jokaisella on mittari, joka vaikuttaa työkaverin mittariin ja päinvastoin, se kannustaa tekemään yhteistyötä ja parantamaan kommunikointia.

Toiseksi se luo selvyyttä. Työntekijät tietävät missä mennään, miten omat toimenpiteet vaikuttavat mittareihin ja mitä kannattaa tehdä toisin, jos mittari alkaa näyttää punaista.

Kolmanneksi se luo kehittymisen ilmapiirin. Hyvin nopeasti työntekijät oppivat, mitkä asiat vaikuttavat mittariin ja kuinka paljon. Tämä ohjaa heidän käyttäytymistään hyvään suuntaan.

Neljänneksi se tuo kilpailuhenkeä. Mittarit osoittavat lahjomattomasti työn tulosta ja niitä on helppo vertailla. Hyväntahtoinen kilpailu parantaa tuloksia.

Viidenneksi se sitouttaa ja kannustaa ottamaan vastuuta. Kaikki tietävät mitä heiltä odotetaan. On vaikea olla ottamatta vastuuta, kun sinulla on yksi selkeä mittari hoidettavana. Numeron takana voi toki olla monimutkaisia toimenpiteitä ja niiden toteuttaminen kertookin työntekijän kyvykkyydestä.

Ja vanha klisee ”sitä saat mitä mittaat” pitää paikkaansa. Huomio keskittyy mitattavaan asiaan, jolloin ongelmat huomataan ja korjataan nopeasti.

Jaa eteenpäin:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Miika Vuorensola

Yrittäjä, DI, LKV, LVV

Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Miika on toiminut vuokranantajana yli 18 vuotta. Hänelle tärkeitä arvoja ovat hyvä vuokranantajuus sekä reilu peli puolin ja toisin.

miika@asuntopehtoori.fi

Etsitkö sijoitusasuntoa?

Kauttamme löydät asuntoja, jotka eivät ole aktiivisessa myynnissä. Lähetä sähköpostiosoitteesi ja ilmoitamme uutiskirjeellä potentiaalisista kohteista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *