Asuntopehtoorin olemus - Asuntopehtoori LKV

Asuntopehtoorin olemus

Tässä kirjoituksessa käyn läpi Asuntopehtoorin olemusta. Mistä meidät on tehty? Mikä meille on tärkeää? Mikä erottaa meidät muista?

Tämä kirjoitus on ensisijaisesti yrittäjää varten, jotta on jotain, johon peilata 5 ja 10 vuoden päästä. Mutta toivon silti, että lukijakin saa siitä jotain irti.

1. Arvon luonti

Olemme olemassa luodaksemme arvoa asiakkaillemme ja yhteiskunnallemme. Olemme taitavia vuokraamaan asuntoja ja teemme sitä joka päivä hieman paremmin. Viikkopalavereissa käymme läpi, mitä olemme oppineet kuluneelta viikolta. Askeleet ovat mikroskooppisia, mutta kun niitä on kymmeniä ja satoja, vaikutus kertautuu.

Tavoitteemme on tehostaa toimintaamme ja parantamaan laatua vain yhden prosentin verran joka päivä. Lähtötasoon verrattuna prosentin parannus joka päivä johtaa 37 kertaiseen tasoon yhdessä vuodessa.

Tätä kautta voimme vähentää riskejä, joille vuokranantaja-asiakkaamme altistuvat.

Esimerkiksi päivitämme vuokrasopimuspohjaamme joka kerta, kun huomaamme sopimusehdon, joka olisi hyvä olla kirjattuna sopimuksessa. Tästä johtuen tänään kauttamme tehty vuokrasopimus on parempi kuin vuosi sitten tehty.

Tai kun vielä vuosi sitten Huolenpitopalvelumme asiakkaat saivat maksun vasta kun vuokralainen oli maksanut vuokran meille. Kiitos erään asiakkaan, joka huomautti, että eikö asiakkaalle pitäisi maksaa vuokra aina samana päivänä riippumatta koska vuokralainen maksaa meille.

Jälkikäteen mietittynä oli ilmiselvää, että sen tulee olla näin. Tuosta hetkestä muutimme maksupoliitikkaamme, ja nykyään vuokranantajat saavat siis vuokransa automaattisesti joka kuun 5. päivä, maksoi vuokralainen siihen mennessä tai ei.

Luomme myös arvoa luomalla uusia yhteyksiä. Pidämme ilmaista Asuntoklubia Tampereen toimistollamme, jossa asiakkaamme saavat keskustella vapaasti keskenään ja kanssamme asuntosijoittamisesta. Tämä luo valtavasti pitkän aikavälin arvoa asiakkaillemme.

Neljäs esimerkki arvon luonnista on uusi palvelumme. Tulemme alkuvuonna lanseeramaan koulutuspaketin, jossa opetamme ja koulutamme ihmisiä asuntosijoittamiseen ilmaiseksi. Meillä on paljon rahanarvoista tietoa ja haluamme jakaa sitä.

Ilmaisuus on helppo perustella: se on hyvää bisnestä. Voisimme veloittaa koulutuksesta lähemmäs tuhat euroa ja silti tuottaa asiakkaalle rahallista hyötyä. Mutta kun teemme sen ilmaiseksi, saamme:

  1. Skaalaetuja – yhä useampi päätyy meidän asiakkaaksi
  2. Maine-etuja – yhä useampi näkee meidät suoraselkäisenä ja suosittelee meitä ystävilleen

2. Pitkän aikavälin yhteistyö

Uskon, että raha ei ole ainoa asia, joka hyötyy korkoa korolle -ilmiöstä. Uskon, että sama pätee kaikkiin ihmisten ja yritysten välisiin suhteisiin. Niiden välinen luottamus rakentuu pitkällä aikavälillä ja tämä luo paljon ”ylimääräistä” hyötyä. Kun voit luottaa yhteistyökumppaneihisi, jää paljon kitkaa pois. Asioista ei tarvitse neuvotella, koska tiedät, ettei sinua viilata linssiin.

Tästä seuraava hyöty on niin valtavaa, ettei minulla ole varaa olla nauttimasta siitä. Kun bisneksen jokainen osapuoli oikeasti luottaa toisiinsa, rikastuvat kaikki yhdessä. Vaihtoehtona on, että jokainen yrittää rikastua yksinään. Kakku jää pienemmäksi.

Miten sitten rakennan pitkän aikavälin yhteistyötä? Minulle tärkeitä arvoja on aikaansaaminen, suoraselkäisyys ja optimismi. Pyrin keräämään ympärilleni ihmisiä, joilla on näitä ominaisuuksia.

Minulle tarjotaan jatkuvalla syötöllä mahdollisuuksia, mutta tartun vain harvoihin. Tarjous voi oikeasti olla ihan hyvä, mutta jos en näe tarjoajan kanssa pitkän aikavälin yhteistyömahdollisuuksia, en myöskään lähde lyhyen aikavälin yhteistyöhön.

3. Tilivelvollisuus

Meille on supertärkeää olla tilivelvollisia. Teemme mitä sanomme.

Muutaman vuoden yrittäjyyden aikana olen kohdannut todella paljon ihmisiä, jotka lupaavat paljon, mutta toteutus on jäänyt puolitiehen. Itselleni tämä on todella turhauttavaa, kun ei voi luottaa, että hommat hoidetaan.

Siksipä meidän olemukseen kuuluu tilivelvollisuus. Kun asia on sovittu, me hoidamme homman.

Tämän vakuudeksi takaamme vuokranmaksun. Jos vuokralainen ei maksa, me maksamme. Tämä asettaa meidät samaan veneeseen vuokranantajan kanssa.

Välittäjämme ovat itsekin vuokranantajia eli he ymmärtävät mitä seuraa huonosta vuokralaisvalinnasta (tilipussi laihtuu). Näin ollen he ovat tilivelvollisia ja hoitavat työnsä hyvin.

Ja viime kädessä minä yrittäjänä olen tilivelvollinen koko yrityksen tuottamasta palvelusta ja laadusta. Olen esillä omalla nimelläni ja kasvoillani. Jos hommat kusee, minä kannan vastuun (ja tilipussini laihtuu).

Samalla tavoin, kun myymme asiakkaillemme sijoitusasuntoja uudiskohteesta, ostan kohteesta itsekin vähintään yhden asunnon. Tällä haluan viestiä, että minulla on oma nahka pelissä. Uskon kohteeseen niin paljon, että uskallan sijoittaa omatkin rahani siihen.

Rakennan siis luottamusta pitkällä aikavälillä ja uskon, että näin toimien hyvät asiat hakeutuvat luokseni.

 

Hyvää uutta vuosikymmentä kaikille lukijoille!

Miika Vuorensola

Jaa eteenpäin:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Miika Vuorensola

Yrittäjä, DI, LKV, LVV

Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Miika on toiminut vuokranantajana yli 15 vuotta ja tehnyt useampia satoja vuokrasopimuksia. Hänelle tärkeitä arvoja ovat hyvä vuokranantajuus sekä reilu peli puolin ja toisin.

miika@asuntopehtoori.fi 

040 777 2808 

1 Comment

  1. Markus Grahn sanoo:

    Aidon asiakasymmärryksen kerääminen vaatii monipuolisia menetelmiä: muun muassa puhumista, havainnointia, haastatteluja ja työpajoja, joita käytetään asiakkaan arjen ymmärtämiseksi.

    Itsellä tuotekehitystyö lähellä sydäntä ja Asuntopehtoorilla on palvelumuotoilun ydin ymmärretty oikein. #urbaanivuokranantaja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *