Asuntopehtoorin kasvusta

En ole julkisesti kovin paljon kertonut Asuntopehtoorin strategiasta, tavoitteista tai vastaavista.

Tässä on ehkä vähän sitä suutarin lapsilla ei ole kenkiä -ilmiötä. Opiskelin nimittäin yritysstrategiaa korkeakoulussa, joten oman firman strategiat on sitten jäänyt vähemmälle. Ainakin paperilla.

Ideani on ollut aina, että pyritään tekemään fiksuja päätöksiä kussakin tilanteessa, ja katsotaan mihin se riittää.

Jokaista tilannetta tai skenaariota ei voi kuitenkaan ennustaa, joten olen käyttänyt sen ajan käytännön työhön ja asiakaspalveluun.

Tällä viikolla julkaisimme kaksi isoa tiedotetta. Ensin kerroimme, että saavutimme jo elokuussa koko vuoden tavoitteen, eli saada 4000 asuntoa Huolenpitopalvelumme piiriin. Kiitos tiimille ja asiakkaille.

Toinen tiedote oli, että ostimme Asuntoneuvoja Hallinnointi Oy:n, joka hallinnoi 1200 asuntoa. Eli nyt meillä on jo noin 5500 asuntoa Huolenpitomme piirissä. Aikamoista.

En ole oikein markkinointimies, enkä osaa juhlia tätä yrityskauppaa. Iso juttuhan se on, mutta minusta tuntuu, että nyt se työ vasta alkaa. Vaikka kyllä yrityskauppaneuvottelutkin ihan työstä kävi…

Nyt meidän täytyy voittaa jokaisen 1200 asunnon omistajan luottamus. Ja se tapahtuu arjessa, sähköposti ja puhelu kerrallaan.

Vaikka tämä yrityskauppa tuo meille kerralla ison siivun markkinasta, on meidän orgaaninen kasvu kuitenkin tätä nopeampaa.

Uskon tämän johtuvan useasta osatekijästä, joista suurimmat lienee Suomen paras maanlaajuinen palvelutaso, selkeä kiinteä hinnoittelu ja alan suunnannäyttäjyys.

Erinomainen maanlaajuinen palvelu voi kuulostaa triviaalilta, mutta voin kertoa, että se on todella hankala rasti toteuttaa. On helppo olla hyvä yhdessä toimipisteessä yhden tai kahden työntekijän/yrittäjän voimin. Mutta se, että voit tarjota tasaista erinomaista laatua toimipisteestä huolimatta, on huomattavan vaikeaa. Mm. tämän vuoksi McDonalds sun muut globaalit ketjut ovat todella kovia firmoja näin yrittäjän näkökulmasta.

Selkä kiinteä hinnoittelu on asiakkaiden mieleen. Asiakas tietää heti mitä palvelu maksaa ja mitä rahoillaan saa. Olemme miettineet kaikki vaihtoehtoiset palkkiomallit, ja testanneet niistä monia, mutta joka kerta todenneet kiinteän hinnoittelun olevan kokonaisuutena paras.

Alan suunnannäyttäjä, innovaattori tai edelläkävijä, käytä mitä nimeä tahansa, mutta olemme luoneet nykyisen Huolenpitopalvelun toimintamallin tyhjästä, ja se kantaa hedelmää.

Olemme nähneet monta perässähiihtäjää, joilla on jokin variaatio huolenpidosta, on se sitten huolenpitosopimus, huoleton tai jokin muu, mutta kaikki ovat johdannaisia meidän brändinimestä. Samoin näiden palvelukuvaus on usein suoraan copy paste meidän palvelukuvauksesta. Tiettävästi käyttävät myös meidän sopimuspohjia ja työpaikkailmoituksia.

Alkuun tämä hieman harmitti, mutta nykyään osaan ottaa sen kohteliaisuutena, ja myös mahdollisuutena.

Nimittäin olemme nyt avanneet pelin yrityskaupoille, ja avoimin mielin katsomme olisiko niitä tehtävissä lisää.

Asuntopehtoori on sikäli hyvä yritysostaja, että meillä on kiva olla töissä. Tiedän muutamia yrityksiä, joille ei haluta myydä, koska yrittäjä on suoraan sanonut, että ei haluaisi, että häneen uskoneet työntekijät joutuvat sinne töihin.

Mutta meillä sekä asiakkaat että työntekijät viihtyvät. Ja osaamme tehdä yrityskaupat diskreetisti, ammattimaisesti ja ripeästi.

Jos tällainen olisi sinulle kiinnostavaa, niin ota allekirjoittaneeseen yhteyttä. Keskustelumme pysyy täysin luottamuksellisena.

Olen varma, että osana meidän tarinaa pääset itsekin seuraavalle tasolle. Ja pieni siivu isosta kakusta on monesti isompi, kuin iso siivu pienestä kakusta.