Kuulin kerran tapauksesta, jossa taloyhtiön uusi hallitus lähti kilpailuttamaan isännöintiään.
Kilpailutus eteni normaalisti, mutta kukaan ei huomannut tarkistaa nykyistä, voimassaolevaa sopimusta.
Kaikki oli pitkälti sovittu uuden isännöitsijän kanssa, kunnes kävi ilmi, että nykyisen toimiston irtisanomisaika on 12 kuukautta.
Eikä pelkästään 12 kuukautta, vaan siten, että irtisanomisen voi tehdä vain joulukuussa. Mikäli joulukuu unohtui ja irtisanominen tehdään tammikuun puolella, astui irtisanominen voimaan vasta seuraavan joulukuun alussa. Ja tästä lähti juoksemaan 12 kk irtisanomisaika.
Eli todellisuudessa irtisanomisaika oli jopa kaksi vuotta!
Olen miettinyt tätä monelta eri kantilta. Minkälaisen kuvan tällaista sopimusehtoa käyttävä isännöintitoimisto antaa itsestään. Vai onko ajatus, että sopimusta tehdessä irtisanomisaika ei ole oleellinen asia asiakkaalle, että sitä voi venyyttää mielin määrin. Tai luotetaanko, että asiakas ei ymmärrä ehdon merkitystä. Tai että se on jonku muun ongelma.
Vai voiko taustalla olla epäilys isännöitsijän omasta laadusta, ja tällaisella ehdolla halutaan varmistaa, että saadaan laskuttaa ainakin kahden vuoden ajan.
Olen Asuntopehtoorilla pitänyt tarkoituksenmukaisena, että kaikissa palveluissamme on lyhyt irtisanomisaika. Ja ilman mitään kommervenkkejä.
Jos asiakas ei ole tyytyväinen, hän voi päättää palvelun koska tahansa ja hyvin nopeasti.
Hyvä esimerkki on välitystoimi. Jos olemme myymässä tai vuokraamassa asuntoa, ja toimeksiantaja haluaisi päättää toimeksiannon, miksi meidän kannattaisi pakottaa häntä pysymään koko lakisääteisen 4 kk jakson kiinni?
Vaikka löytäisimme asuntoon hyvän ostajan tai vuokralaisen, mutta omistaja ei halua myydä/vuokrata, niin hän vain kieltäytyy jokaisesta tuomastamme ostaja-/vuokralaiskandidaatista.
Ei olisi mitään mieltä pakottaa asiakasta roikkumaan toimeksiannossa.
Mutta tätäkin näkee toisinaan. Asiakas haluaisi siirtää asuntonsa meille vuokrattavaksi, mutta hänellä on välitystoimeksianto toisella välitysliikkeellä, joka haluaa pitää kiinni toimeksiannosta loppuun asti.
Lopputuloksena on tyytymätön asiakas ja pahimmillaan neljä tyhjää kuukautta.
Ja koska haluan pelata pitkää peliä, on tärkeää että myös irtisanomistilanne hoidetaan asiallisesti. Eli ei niin, että isännöitsijä tulostaa kaikki taloyhtiön paperit ja luovuttaa uudelle isännöitsijälle kassikaupalla papereita, ei mitään sähköisesti. Ja sitten laskuttaa tämän tulostustyön asiakkaalta.
Vaan jos irtisanomistilanteen hoitaa fiksusti, on aina mahdollista, että pois lähtenyt asiakas palaakin takaisin.
Filosofiana meillä siis onkin, että luotamme palvelumme laatuun niin paljon, että jos asiakas haluaa lähteä, hän pääsee meistä helposti ja nopeasti eroon.
Kun asiakas tiedostaa tämän, tapahtuu usein käänteinen. Eli tämä vapaus tiivistää asiakkaan suhdetta meihin entisestään.
Sama juttu kuin parisuhteessa yleisesti ottaen.
Ja samanlainen logiikka on takuussa. Kun vuokraamme asiakkaan asunnon, annamme hänelle vuoden vuokratakuun.
Eli suomeksi: olemme niin varmoja siitä, että löydämme hyvän vuokralaisen, että voimme taata vuokranmaksun omistajalle.
Välillä mekin teemme virheen, tai sitten vuokralaisen elämäntilanne muuttuu radikaalisti, että vuokranmaksunkyky heikkenee.
Maksamme vuosittain isoja summia omistajille vuokria, jotka he ilman takuutamme olisivat menettäneet.
Aina kun katson tätä raporttiamme, se kirpaisee. Mutta pidän sitä hintalappuna sille, että voimme ylipäätään harjoittaa liiketoimintaa. Miksi kukaan käyttäisi palveluamme, jos emme itsekään uskoisi siihen?
Ihmettelenkin, miksi niin moni välitysliike ei tarjoa vuokratakuuta. Ja eikö se häiritse asiakasta?
Vuokravälityshän on superhelppoa, mikäli mitään takuuta ei tarvitse antaa. Asunnon voi vuokrata kenelle tahansa, joka suostuu pistämään nimensä vuokrasopimukseen. Tämän jälkeen välittäjä saa palkkionsa. Ja ilman takuuta, työläs vuokrasuhde on asunnon omistajan ongelma.
Samalla logiikalla Huolenpitopalvelussamme on pysyvä vuokratakuu. Eli niin kauan kuin asunto on huolenpidossamme, omistaja saa vuokrat joka kuun 5. päivä täysin riippumatta siitä, koska vuokralainen on maksanut vuokransa, vai onko maksanut ylipäätään.
Tämä takuu vähentää asunnon omistajan riskiä huomattavasti. Ja varsinkin henkisesti se on merkittävä asia, kun omistaja näkee saman summan tilitettävän joka kuu samana päivänä (paitsi jos pyhät sotkevat rahaliikennettä).
Itselläni ainakin meni aiemmin paljon energiaa siihen, että piti muistutella vuokralaisia maksamaan, sekä Excelin ylläpitämiseen, että montako euroa kukin vuokralainen on nyt maksanut ja paljonko puuttuu. Tämä energia on pois isompien asioiden kehittämisestä.
Lyhyt irtisanomisaika ja takuu on meidän tapa viestiä asiakkaalle, että meidän kanssa on riskitöntä tehdä yhteistyötä.
Takaamme palvelumme laadun, ja mikäli mokaamme, me kärsimme siitä, ei asiakas.
Ja mikäli asiakkaan mieli muuttuu, meistä pääsee aina eroon.
Osittain tämän vuoksi jo lähes 4000 asunnon omistajat luottavat sijoitusasuntonsa hoitoomme.