Hyvä vuokranantaja – Asuntopehtoori LKV

Hyvä vuokranantaja

Olen vuokrannut asuntoja reilun kymmenen vuoden ajan ja ehkä tärkein oppi lukuisista vuokralaisista on, että vuokranantajan kannattaa olla jämäkkä, joustava ja ystävällinen. Jämäkkyys pitää huolen toimintasi kannattavuudesta. Joustavuus parantaa suhdettasi vuokralaiseen ja sitä kautta pidentää vuokrasuhdetta. Samoin ystävällisyys parantaa vuokrasuhdetta mutta myös mainettasi vuokranantajana. Lisäksi vuokralainen kannattaa ajatella asiakkaana. Siis sellaisena henkilönä, joka maksaa palkkasi, eli henkilönä jonka todella haluat pitää tyytyväisenä.

 

Jämäkkyys

Tarkoitan tässä yhteydessä jämäkkyydellä sitä, että pidetään kiinni sovituista asioista. Jos vuokralaisen kanssa sovitaan vuokran eräpäiväksi 5. päivä niin vuokran tulee olla maksettuna sovitusti. Jos kaksi vuokraa on rästissä, aloitan sopimuksen purkuprosessin heti, turvatakseni oman selustani.

Jämäkkyys velvoittaa myös minua. Jos lupaan hoitaan rikkinäisen jääkaapin tilalle uuden, niin hoidan sen mielellään saman päivän aikana.

 

Joustavuus

Tätä en voi kyllin korostaa. Jos vuokra on myöhässä, reagoin siihen heti yllä mainitulla tavalla, mutta olen erittäin joustava. Tilanteet itse kunkin elämässä voivat muuttua hyvinkin nopeasti ja vuokran maksu saattaa joskus viivästyä. Kommunikaation merkitys on kuitenkin tosi tärkeää. Jos vuokralainen ilmoittaa etukäteen vuokranmaksun myöhästymisestä, joustan paljon.

Jos vuokralainen haluaa muuttaa sisään pari päivää ennen kuun vaihdetta, en peri siitä vuokraa koska ymmärrän ettei vuokralainen varsinaisesti edes asu asunnossa tuolloin vaan se tekee hänen muutosta helpompaa kun saa muuttaa rauhassa useamman päivän ajan.

Otan mielelläni vuokralle myös luottotietonsa menettäneitä ihmisiä. Erityisesti silloin, jos vuokralainen itse kertoo luottotiedoistaan sekä on muutenkin rehellinen ja suora. Jokainen vuokralainen on yksilö, eikä nuoruuden virhe välttämättä ole este asunnon vuokraamiselle, ainakaan minulta.

 

Ystävällisyys

Kun vuokralaisia, tai ihmisiä ylipäätään, kohtelee ystävällisesti ja asiallisesti, ovat he taipuvaisempia pitämään myös sinusta. Vuokralainen joka pitää vuokraisännästään, todennäköisemmin maksaa vuokran ajallaan ja pitää asunnosta parempaa huolta. Joskus poismuuttava vuokralainen on hankkinut minulle uuden vuokralaisen, millä luonnollisesti on jo rahallinenkin arvo.

 

Lopuksi

Ennen kaikkea mielestäni tärkeintä on ymmärtää ja samaistua vuokralaisen tilanteeseen, mutta huolehtia silti omista oikeuksistaan. Kaikesta kannatta neuvotella. Pyrin ajamaan kaikessa vuokralaiseni, eli asiakkaani etua. Lupaan esimerkiksi suositella häntä seuraavalle vuokranantajalle tai työnantajalle, mikäli vuokrasuhteemme toimii.

Vuokrasuhteen päättyessä lähetän vuokralaiselle lyhyen palautekyselyn, minkä tarkoitus on kehittää toimintaani. Uskon, että ammattimaisesti toimimalla saan parannettua kannattavuuttani pitkällä aikavälillä, johtuen esimerkiksi pienemmästä vaihtuvuudesta tai pienemmästä remonttitarpeesta.

Tulevaisuudessa uskon, että vuokranantajat tulevat lisäämään oheispalveluitaan. Hyvä esimerkki on Markus Grahn, joka tarjoaa mm. yhteiskäyttöautoja ja kuntosalia asiakkailleen.

Pienasuntosijoittajan on erikoistuttava esimerkiksi lisäpalveluihin jos hän aikoo kilpailla isojen toimijoiden kanssa. Ensimmäisenä pelistä putoaa ne ”hankalat” vuokranantajat. Ne, jotka ovat turhankin jämäköitä ja joustamattomia.

Nykyään yhä useampi asuntosijoittaja on 1-2 asunnon omistava palkkatyössä käyvä ihminen. Heillä ei ole kovin hyviä mahdollisuuksia tarjota oheispalveluita tai erikoistua. Tällöin yllä mainitut kolme pointtia ovat halpa ja hyvä tapa tehdä asuntosijoittamisesta piirun verran kannattavampaa, ja luultavasti myös mukavampaa 🙂

Jos vuokralainen haluaa muuttaa sisään pari päivää ennen kuun vaihdetta, en peri siitä vuokraa koska ymmärrän ettei vuokralainen varsinaisesti edes asu asunnossa tuolloin vaan se tekee hänen muutosta helpompaa kun saa muuttaa rauhassa useamman päivän ajan.

Otan mielelläni vuokralle myös luottotietonsa menettäneitä ihmisiä. Erityisesti silloin, jos vuokralainen itse kertoo luottotiedoistaan sekä on muutenkin rehellinen ja suora. Jokainen vuokralainen on yksilö, eikä nuoruuden virhe välttämättä ole este asunnon vuokraamiselle, ainakaan minulta.

Jaa eteenpäin:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Miika Vuorensola

Yrittäjä, DI, LKV, LVV

Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Miika on toiminut vuokranantajana yli 15 vuotta ja tehnyt useampia satoja vuokrasopimuksia. Hänelle tärkeitä arvoja ovat hyvä vuokranantajuus sekä reilu peli puolin ja toisin.

miika@asuntopehtoori.fi 

040 777 2808 

Etsitkö sijoitusasuntoa?

Kauttamme löydät asuntoja, jotka eivät ole aktiivisessa myynnissä. Lähetä sähköpostiosoitteesi ja ilmoitamme uutiskirjeellä potentiaalisista kohteista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *